ESC 2024: Sveits

Semifinale #2 — Låt #4

[Spotify/YouTube]


SVEITS
(SRG SSR)

Sveits er selvsagt kjent for å ha arrangert historiens første Eurovision Song Contest (Lugano, 24. mai 1956) og for å ha vunnet den («Refrain» – Lys Assia) og for å ha startet Céline Dions globale karriere med seieren i Ballsbridge i Dublin, 30. april 1988 («Ne partez pas sans moi»). Hadde det vært opp til sveitsisk rikskringkasting, hadde Sveits stilt opp i ESC hvert eneste år, men i 1995, 1999, 2001 og 2003 fikk de ikke lov å være med grunnet svakt resultat foregående år (jf. datidens regler). Men i 2004 ble konseptet semifinale innført i Eurovision Song Contest, og sveitserne trengte ikke bekymre seg for å bli utelatt lenger. Semifinale-ordningen har derimot ikke hindret røff behandling fra de andre EBU-landene: I perioden 2007-2018, tok sveitserne seg videre til finalen kun 2 (!) av 12 ganger. Men fra og med 2019 har de nådd finalen hver gang, så nå er de inne i en god stim. De gikk sågar helt til topps i den andre semifinalen i Rotterdam 2021 («Tout l’universe» – Gjon’s Tears) og fulgte opp med en tredjeplass i finalen (men førsteplass hos fagjuryene) to dager senere (bak Italias Måneskin og Frankrikes Barbara Pravi).


Nemo

I 2015 var Nemo Mettler (24) bare 15 år gammel da hen ga ut sin debut-EP Clownfish. Siden har hen utgitt ytterligere tre extended plays og tjue single plays hvor hen gradvis har gått over fra å synge på tysk til å synge på engelsk. Noen ganger har hen også rappet, spilt fiolin og tatt det piano. I februar i år ble hen presentert som sveitsisk rikskringkastings interne utvalgte til å representere Sveits i Malmö.


«The code»
(Benjamin Alasu/Lasse Midtsian Nymann/Linda Dale/Nemo Mettler)

Låta er halvveis norsk, da 50 % av låtskriverne er fra Norge. Linda Dale var også med i Liverpool i fjor, som én av låtskriverne til Norges bidrag («Queen of kings» – Alessandra).

Å lytte til «The code» er som å bestige fjellet Hestmannen (571 moh.) på Hestmannøy i Nordland en varm sommerdag: De første 72 prosentene av turen går gjennom en ulendt og bratt jungel av bjørk og kratt hvor jeg irriterer meg over snublesteiner, gjørme, fluer, mygg og svette. De siste 28 prosentene derimot, består av åpent og oversiktlig terreng med majestetisk utsikt over det helgelandske øyriket og inn mot Svartisen på fastlandet – og fluer, mygg og andre irritasjonsmomenter er tatt av vinden.

Min vurdering: 6/10

Semifinale #1 (tirsdag 7. mai)

Kypros / «Liar» 4/10 (anmeldt 31. mars)
Serbia / «Ramonda» – 3/10 (anmeldt 1. april)
Litauen / «Luktelk» 5/10 (anmeldt 2. april)
Irland / «Doomsday blue» 5/10 (anmeldt 3. april)
Ukraina / «Teresa & Maria» 6/10 (anmeldt 4. april)
Polen / «The tower» 7/10 (anmeldt 5. april)
Kroatia / «Rim tim tagi dim» 6/10 (anmeldt 6. april)
Island / «Scared of heights» 4/10 (anmeldt 7. april)
Slovenia / «Veronica» 4/10 (anmeldt 8. april)
Finland / «No rules!» 6/10 (anmeldt 9. april)
Moldova / «In the middle» 4/10 (anmeldt 10. april)
Aserbajdsjan / «Özünlə apar» 5/10 (anmeldt 11. april)
Australia / «One milkali (One blood)» 3/10 (anmeldt 12. april)
Portugal / «Grito» 6/10 (anmeldt 13. april)
Luxembourg / «Fighter» 5/10 (anmeldt 14. april)

Snittscore, semifinale #1: 4,87


Semifinale #2 (torsdag 9. mai)

Malta / «Loop» 3/10 (anmeldt 15. april)
Albania / «Titan» 6/10 (anmeldt 16. april)
Hellas / «Zari» 5/10 (anmeldt 17. april)
Sveits / «The code» 6/10 (anmeldt 18. april)
Tsjekkia / «Pedestal» anmeldes 19. april
Østerrike / «We will rave» anmeldes 20. april
Danmark / «Sand» anmeldes 21. april
Armenia / «Jako» anmeldes 22. april
Latvia / «Hollow» anmeldes 23. april
San Marino / «11:11» anmeldes 24. april
Georgia / «Firefighter» anmeldes 25. april
Belgia / «Before the party’s over» anmeldes 26. april
Estland / «(Nendest) narkootikumidest ei tea me (küll) midagi» anmeldes 27. april
Israel / «Hurricane» anmeldes 28. april
Norge / «Ulveham» anmeldes 29. april
Nederland / «Europapa» anmeldes 30. april


Finale (lørdag 11. mai)

Sverige / «Unforgettable» anmeldes 1. mai
Frankrike / «Mon amour» anmeldes 2. mai
Italia / «La noia» anmeldes 3. mai
Spania / «Zorra» anmeldes 4. mai
Storbritannia / «Dizzy» anmeldes 5. mai
Tyskland / «Always on the run» anmeldes 6. mai

Alle anmeldelsene publiseres på klokkeslettet 2100 C.E.T.

Forrige
Forrige

ESC 2024: Tsjekkia

Neste
Neste

ESC 2024: Hellas